Na dovolenou bezpečně. Na co myslet?

V období letních dovolených se vám určitě bude hodit pár tipů, na co si dávat pozor při cestách.

Léto je čas dovolených a výletů, a tak za volantem nebo v aute trávíme poměrně dost času. Ať už máte dovolenou za sebou nebo vás teprve čeká, určitě se vám bude hodit několik tipů, jak cestovat bezpečně, čeho se vyvarovat nebo na co si dávat pozor.

1. Správné usazení těla

Abychom mohli vůz dobře ovládat, je správné usazení těla zásadní. Je nutné na všechny ovládací prvky, tedy především volant a pedály, dobře dosáhnout, aniž by se tělo muselo jakkoli složitě hýbat. Nohy se nikdy nesmí plně propnout, a to ani při plném sešlápnutí pedálu, vždy by měly zůstat trochu pokrčené.

Důležité je co nejvzpřímenější sezení, a to zejména z toho důvodu, že když máme mezi tělem a bezpečnostním pásem mezeru, pás nás při případném nárazu nezachytí a tělo má tendenci podklouzávat pod ním.

Správně bychom měli držet i volant, a to tak, aby se ruce nepropínaly v kloubech. Volant by se měl držet v místech, kde ukazují hodinové ručičky 14:45. Díky tomuto úchopu mají ruce mnohem větší manévrovací rozsah. 

Důležité je i nastavení opěrky hlavy. Ideální je, aby horní okraj opěrky byl stejně vysoko jako vršek hlavy. U vysokých postav nevadí, když je opěrka trochu níž, nikdy by ale její horní hrana neměla být níž než vrchol ušního boltce.

 

2. Aby náklad nebyl hrozbou

Při skládání věcí do kufru je dobré myslet na to, aby při případném nárazu působily na zadní opěradla od zavazadel co nejmenší síly. Ty nejtěžší věci tedy přijdou na podlahu kufru (působí nejmenší páková síla) a hned za opěradla. Výš a blíž k pátým dveřím pak dáváme lehčí a lehčí věci.

 

3. Nebezpečný mikrospánek

Mikrospánek je příčinou mnoha fatálních nehod, přitom odborníci na bezpečnost se shodují, že jedinou prevencí je poctivý odpočinek.

Jednoznačnou příčinou mikrospánku je únava. Její příčiny ovšem bývají různé, nejčastěji tyto situace nastávají v noci, typicky po dlouhé cestě nebo u nevyspalých řidičů, zaskočit nás může však i ve dne. Zásadní rada, jak se vyhnout mikrospánku, je dobře si cestu naplánovat. Jet obvyklým tempem, vyjet v příhodnou dobu, dělat si přestávky.

Doporučuje se třeba trochu si zacvičit, dát si kávu či energetický nápoj. Tato řešení na chvíli zaberou, jenže problém je v tom, že pak se únava dostavuje vzápětí o to intenzivněji. Do určité míry také pomáhá střídat různé podněty. Pomohou častější přestávky při cestě nebo konverzace se spolujezdcem.

Auta dnes mají různé způsoby detekce únavy, ty však většinou řidiče varují až ve chvíli, kdy míra únavy dosáhne jisté hranice. Do té doby neumí ani senzory z pohybu volantu, ani případné kamery ve voze únavu spolehlivě rozpoznat.

 

Přesto můžou řidiče v mikrospánku v některých situacích vozy vybavené systémem Emergency Assistant zachránit. Ty umí v případě potřeby samy zastavit a zapnout výstražná světla. Systém se aktivuje automaticky, pokud není řidič způsobilý k řízení, nejprve řidiče varuje zvukově, pak zakličkováním s vozem, a když řidič nereaguje, vůz s převodovkou DSG umí samočinně zastavit.

Tak či tak, vyspělé a moderní asistenční systémy jsou stále jen dobrý pomocník a ke svému dokonalému účinku potřebují to hlavní – odpočatého a bdělého řidiče.

Foto