Vše, co jste potřebovali vědět o elektromobilech

Elektromobilita je dopravou budoucnosti, která se dříve či později bude týkat každého z nás.

Elektromobil je vůz, který je šetrný k životnímu prostředí, nemá výfuk, a tak do svého okolí nevypouští žádné škodlivé emise. Nepotřebuje benzín ani naftu a stačí mu pouze elektrická zásuvka. Jízda v elektromobilu je neskutečně tichá, a tak uleví i lidem v oblasti hlučnosti automobilové dopravy

Jelikož je pro mnoho lidí ještě elektromobilita neprozkoumanou oblastí, připravili jsme si pro vás odpovědi na otázky, které vás často zajímají.

1. Je nutné elektromobil startovat?

Není, tento úkon zcela odpadá. Po nasednutí do vozu stačí sešlápnout brzdový pedál, a to je všechno. Vůz se tak aktivuje, o čemž informuje nápis na virtuálním kokpitu. Pak už zbývá pouze „zařadit“ a rozjet se. A stejně jednoduché je to po konci cesty – prostě jen vystoupíte a auto se samo deaktivuje.

2. Řadí se v elektromobilech?

Neřadí – jízda je podobná jako u aut s automatickou převodovkou, které fungují podobně. U elektromobilu je to ještě s tím vylepšením, že jednoduše nepociťujete řazení. Páčkou jen určujete, jestli chcete jet dopředu nebo dozadu.

3. Jak je to s dojezdem?

S každou novou generací elektromobilů se dojezd na jedno nabití zlepšuje. Škoda Enyaq iV nabízí dojezd až 547 kilometrů, což je dostatečná vzdálenost pro plnohodnotné cestování. Ideální je možnost nabíjet pravidelně doma přes noc nebo přes den v práci. Při delších cestách je dobré se dopředu podívat, na kterých nabíjecích stanicích lze po cestě zastavit a baterii částečně či zcela dobít. Na dojezd vozu má vliv mnoho parametrů, z nichž je možné jmenovat například dynamiku, rychlost či teplotu vně i uvnitř vozu.

4. Jak nabíjení funguje a jak dlouho trvá?

Existují dva způsoby nabíjení, a to buď střídavým (AC), nebo stejnosměrným (DC) proudem. Nabíjení střídavým proudem není tak rychlé jako nabíjení stejnosměrným, což souvisí s výkonem dodávaným ze sítě. Navíc ze zásuvek 230 V nebo 400 V v domácí síti se nabíjí střídavým proudem, který musí elektromobil změnit na stejnosměrný. Nabíjení z třífázové zásuvky je rychlejší díky většímu toku energie, ale proud je stále třeba měnit ze střídavého na stejnosměrný.

Nejrychlejší je nabíjet stejnosměrným proudem z nabíječky přímo určené pro nabíjení elektromobilů. Nabíjení je nelineární proces – dobíjení vysokonapěťové baterie na odpovídajících rychlonabíjecích stanicích z 10 % na 80 % kapacity tak trvá pouhých 36 minut. Zbývajících dvacet procent pak ale může trvat přibližně stejně dlouho.

5. Co je to wallbox?

Termínem wallbox označujeme nástěnné nabíjecí zařízení pro elektromobily. Je napájen střídavým proudem.

6. Jak je to s placením?

Mohlo by se zdát, že napříč Evropou za nabíjení zaplatíte platební kartou podobně jako za jiné zboží. Tak snadné to ale není, je potřeba se zaregistrovat do specializované služby, jakou je například Powerpass automobilky Škoda. Díky tomu se budete moci jednoduše přihlásit u většiny poskytovatelů veřejného nabíjení.

7. Jak je to s veřejným nabíjením pro elektromobily?

Škoda Auto poskytuje veřejné nabíjení pomocí Powerpass. Služba Powerpass umožňuje využívat rozsáhlou síť veřejných dobíjecích míst v Evropě, která již obsahuje více než 310 tisíc nabíjecích stanic Máte také přehledně k dispozici všechny údaje o nabíjení a platbách, a to v jedné aplikaci. Powerpass je k dispozici již od uvedení prvního modelu Enyaq iV na trh a umožňuje také přístup do sítě rychlého nabíjení IONITY.

8. Jak funguje dobíjení za jízdy?

Znamenitou funkcí elektromobilů je rekuperace, tedy v podstatě brzdění motorem, při němž se ale navíc dobíjí akumulátor. Ve voze Škoda Enyaq iV lze volit ze tří stupňů intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, případně lze rovnou zvolit nejsilnější úroveň zařazením režimu jízdy B. K dispozici je i plně automatický režim, kdy se o vše auto stará samo. Rekuperace zásadně mění zážitky z jízdy – nejsilnější stupeň brzdí tak efektivně, že vůz začne zpomalovat už při uvolňování plynového pedálu – lze tedy pohodlně řídit jen pomocí jednoho pedálu. Rekuperace také přispívá ke zvyšování dojezdu.

9. Jaká je životnost elektromobilu?

Roli hraje řada faktorů, zejména styl jízdy, péče o vůz a dodržování předepsaných termínů údržby. Nicméně garantovaná životnost baterie vozu Škoda je osm let nebo 160 tisíc kilometrů. U vozů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV je garantováno, že kapacita baterie po tuto dobu neklesne pod 70 % původní hodnoty.

10. Jaké jsou pravidelné servisní intervaly?

Servisní prohlídka vozu Enyaq iV je nutná po dvou letech. Tento interval platí pro většinu zemí, v některých státech se však může lišit podle místních předpisů.